Ghid saloane de înfrumusețare

decembrie 19, 2020
Category: Ghiduri

Ghidul complet actualizat 2023

Cum să deschizi un salon de înfrumusețare în 2023

Un salon de înfrumusețare este aproape visul oricărei femei, dar  îndeplinirea acestui vis ține de dorință, planificare și disponibilitate financiară. În mod normal, orice afacere începe cu documentarea și planificare afacerii.

Întrucât specialitatea noastră este obținerea de competențe antreprenoriale de către cei aflați la început de drum. 

Noi vă ajutăm să vă construiți singuri afacerile, să vă obțineți autorizațiile.  Cu sprijinul nostru au pornit în lumea antreprenoriatului mulți proprietari de saloane și centre de wellness, am considerat că v-ar fi util să vă împărtășim câteva sfaturi.

Un salon de coafură sau cosmetică  poate fi o afacere profitabilă și constantă, însă aveți nevoie de un plan de afaceri foarte bun și de pregătire în domeniu. De asemenea, găsirea unei nise pentru salonul de coafura te va ajuta să atragi o bază solidă de clienți fideli.

Managementul activității desfășurate de saloanele de înfrumusețare reprezintă un domeniu dinamic, în care apar frecvent noi întreprinzători, iar alte saloane se închid, sau trec într-o activitate de nișă.

Beauty salon

Stabiliți categoria de clienți cărora vă adresați

Este bine sa estimati de la bun început ce categorii de venituri au clienții d-voastră, ce obiceiuri de consum au, dacă sunt dispuși să cheltuiască pe servicii de infrumusetare, iar in caz afirmativ, care ar fi nivelul sumelor, pe care le-ar aloca drept cheltuială într-un salon de cosmetică. Exista o categorie de clienți exclusiviști; clienti cu venit mediu și clienți cu venit mic. În cazul în care ați definit clar bugetul și clienții, puteți trece la un nou nivel, înființarea firmei sau a unui punct de lucru și găsirea spațiului potrivit.

Înființarea persoanei juridice – firmei

În România, pentru a demara o afacere, trebuie să ai o formă juridică pentru a putea încasa bani și pentru a putea emite bon fiscal și factură. În acest caz putem vorbi fie de Societate cu Răspundere Limitată (SRL), fie de Persoană Fizică Autorizată (PFA).

Anterior deschiderii unei afaceri în domeniul beauty trebuie sa urmezi un curs de competențe antreprenoriale, juridice și financiare, pentru a fructifica la maxim toate oportunitățile de afaceri. 

Încă de la început trebuie știut că demararea unei afaceri, încă de la înființarea unei forme juridice este un proces destul de anevoios care va implica multă birocrație și mult timp de așteptare. Dacă nu dispui de timp, poți apela la firme specializate care se ocupa de toate aceste acte. Va fi un cost suplimentar, dar te va scuti de stat la cozi si completat acte.

Pentru a selecta una dintre cele doua forme juridice trebuie sa stii mai intai ce presupune fiecare dintre ele. Iata care sunt diferentele:

  • SRL-ul poate fi înființat de o persoana terță, care nu deține calificare in domeniu, dar are obligația  să angajeze numai persoane calificate,
  • PFA-ul poate fi înființat de orice persoană care are o calificare în domeniu, respectiv un certificat de calificare cu competențele aferente recunoscut național și eliberat în urma unui curs de hairstyle, curs frizerie, curs cosmetica sau curs de manichiura, pedichiura al unui centru de formare profesională acreditat. Costul de înființare este mult mai mic pentru PFA, decât pentru SRL, 
    • SRL-ul necesita angajarea unui contabil, având o contabilitate mai complexa
    • PFA-ul are costuri mici de administrare si nu necesita angajarea unui expert contabil,
    • La PFA poti utiliza imediat banii pe care ii incasezi, in schimb la SRL nu
    • Poti angaja atat ca PFA, cat si ca SRL
    • In cazul PFA-ului răspunderea totală în fața legii, pentru toata afacerea, o are doar persoana care a deschis PFA-ul, in schimb la SRL răspunderea se împarte între cel ce a săvârșit fapta și administratorul SRL-ului

Dupa ce hotarasti ce forma legala alegi, urmeaza pasul in care trebuie sa alegi un cod din Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala (CAEN) care iti da dreptul sa practici doar activitatea la care doresti sa fi incadrat.
Astfel pentru saloanele de infrumusetare vei apela la codul CAEN 9602 – Coafura si alte activitati de infrumusetare.
Acest cod include:

  • activitati de spalare a parului, aranjare si tuns, coafat, vopsit, nuantat, ondulat, indreptat si activitati similare, pentru barbati si femei
  • barbierit si aranjarea barbii
  • masaj facial, manichiura si pedichiura, machiaj.

Dupa gasirea codului CAEN esti pregatit sa faci primul pas catre visul tau. Astfel, trebuie sa mergi la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) si sa soliciti eliberarea unui Certificat Constatator. Certificatul Constatator este un document eliberat de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) care prezinta starea la zi a unei firme. Documentul contine informatii precum domeniul de activitate, sediul social, asociati, activitati autorizate, etc. Costul până în acest moment poate ajunge la aproximativ 1.000 lei, dacă nu apelezi la o firmă specializată.

Normele de igienă

O afacere în domeniul frumusetii poate aduce multe bucurii, dar este si un mediu riscant sanitar.
De aceea, pentru a deschide un salon de infrumusetare trebuie neaparat sa ai cursuri de igiena. Daca ai cursuri de calificare in domeniu poti sta linistit, acestea includ si cursuri de igiena.
Daca nu ai certificat in domeniu, va trebui sa urmezi cursuri de igiena (organizate de un furnizor autorizat) pe care le poti sustine in mai multe cabinete medicale avizate de Ministerul Sanatatii si Familiei sau la centre de specialitate. Certificatele emise de astfel de entitati au valabilitate limitata de doar 3 ani.
Dupa aceasta perioada va trebui sa urmezi din nou cursul.
Este foarte important sa pui accent pe igiena și sănătatea clienților tăi. 
Dintre normele de igiena amintim cele mai importanta dintre ele:

  • Igienizarea mainilor – de fiecare data cand se realizeaza o procedura sau cand mainile ating altceva decat clienta. Igienizarea mainilor se face prin spalarea acestora cu sapun antibacterian si utilizarea dezinfectantului de maini.
  • Sterilizarea instrumentarului care nu este de unica folosinta. Aceasta se face conform recomandarilor pe care le face producatorul dar si a cerintelor emise de SANEPID;
  • Aruncarea instrumentelor si materialelor de unica folosinta, dar si uitilizarea cu responsabilitate a deseurilor periculoase, acolo unde este cazul;
    Asigurarea unui climat optim, care sa ofere confort si sa evite dezvoltarea microorganismelor;
    Asigurarea curateniei in salon conform standardelor SANEPID

Costul unui curs oscileaza intre 100 si 200 lei, in cazul in care nu ai certificare in domeniu.

În fiecare județ există furnizori de formare profesională acreditați cu astfel de cursuri  

Cum alegi locația?

Înainte de a închiria orice spațiu, trebuie să clarifici: 

  • care sunt reglementările urbanistice ale zone
  • ce restricții sunt? 
  • spațiul poate fi amenajat conform normelor de igienă și sănătate publică
  • spațiul permite respectarea normelor privind prevenirea și stingerea incendiilor?
  • sunt necesare modificări constructive?
  • este necesară schimbarea destinației spațiului? 

Dar să luăm totul pas cu pas.

Poate cel mai complicat lucru este să găsești o locație. Dacă nu ai o zonă preferată, trebuie să iei în considerare mai multe aspecte.

Un salon de înfrumusețare se bazează pe 50% reclamă prin viu grai (de la client la client), 25% clientelă fidelă a unui specialist angajat, 15% social media și doar 10% sunt clienți ce vin pur și simplu pentru că văd văd pe ușă scris ”deschis”.

O zonă mai centrală va atrage niște costuri mai mari de întreținere. Totodată, alte facilități precum un loc de parcare sau distanța mică față de stațiile de mijloace de transport în comun vor crește prețul chiriei dar în același timp vor fi atractive pentru clienți.

După ce îți stabilești o zonă, începi să cauți spații ce îți permit desfasurarea activitatii. Este recomandat să apelezi și la o firmă de imobiliare. Ei dețin portofolii mari cu spații de închiriat și te vor duce direct către ce îți dorești.

Tine cont că, dacă spațiul nu este amenajat pentru o activitate de salon, va trebui să renovezi pentru a respecta niște standarde / condiții  impuse de Direcția de Sănătate Publică (DSP).

Cum ar fi:

  • Spații separate de coafor, zona SPA (tratamente capilare), cosmetică, manichiură / pedichiură, zona tehnică, grup sanitar, zona de asteptare. 
  • De asemenea, pe lângă planul tehnic al locației este bine de știut că există și solicitări din punct de vedere al materialelor folosite. Spre exemplu:
    • Peretii, tavanele și podelele trebuie să fie lavabile, pentru că sunt mult mai ușor de întreținut și curățat,
    • Încăperile trebuie să fie bine luminate atât natural cât și artificial. De asemenea, trebuie să fie foarte bine ventilate, pentru a evita acumularea de vaporii, praf sau fum;
  • Trebuie să existe sursă constantă de apă caldă, energie și căldură,
  • O problema frecvent intalnita este reprezentata de lipsa chiuvetelor in camerele de desfăsurare a procedurilor, dar, dupa caz, pot sa apara diverse alte aspecte, pentru care trebuie să găsești soluții. 

După ce toate de mai sus sunt îndeplinite poți să treci la următorul pas birocratic și anume obținerea certificării în conformitate cu normele de igienă și sănătate publică.
Pentru asta trebuie să depui un dosar la Direcția de Sănătate Publică, care să conțină:

  • Cererea de certificarea conformitătii cu normele de igiena si sanatate publica, conform modelului prevazut in anexa nr. 3, din Ordinului ministrului santatii nr.1030/2009, cu modificările si completarile ulterioare.
    • Certificat de urbanism.
    • Schita de amplasare in zona, cu mentionarea vecinatatilor imediate (distante de la perimetru la vecini), intocmita de personal de specialitate.
    • Schita de detaliu din care sa reiasa circuitele functionale, destinatia spatiilor si suprafetele acestora, dupa caz.
    • Memoriul tehnic privind descrierea obiectivului si a activitatii care se desfasoara sau se va desfasura in acesta, dupa caz.
    • Dovada achitării tarifului de certificare a conformitatii, in valoare de aproximativ 200 lei, iar pentru rezolvarea in regim de urgenta se achita in plus 50 lei.
    Cost total dosar DSP aproximativ 250 lei.

Poate funcționa o astfel de afacere fără autorizații?

Lista autorizațiilor necesare pentru funcționarea legală a unui coafor, centru SPA, sau salon de întreținere corporală nu este foarte lungă.
Certificarea conformității cu normele de igienă și sănătate publică a devenit obligatorie abia relativ recent, conform Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1030/ 2009 modificat prin Ordinul nr. 15 din 14 ianuarie 2020, care prevede că:

Certificarea conformităţii cu normele de igienă şi sănătate publică este obligatorie pentru:
a) activităţile de utilizare a produselor biocide pentru dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare în spaţiile utilizate de populaţie;
b) activităţile de coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare.
Certificarea conformității cu normele de igienă și sănătate publică rămâne opțională pentru multe alte activități comerciale.

Înainte de 14 ianuarie 2020 nu exista obligația de a fi proactiv, de a face demersuri de autorizare, ci doar
obligația de a respecta normele de igienă și sănătate publică.
Bineînțeles, inspectorii Direcției de Sănătate Publică au competență de supraveghere și control, însă Notificarea de Certificare a Conformității cu normele de igienă și sănătate publică va fi necesară și la primărie, în demersurile de autorizare în vederea funcționării, acolo unde este cazul.
În plus, chiar dacă spațiul în care funcționează coaforul nu se încadrează în categoria spațiilor pentru care este necesară avizarea și autorizarea ISU, un Răspuns oficial (Negație), s-ar putea dovedi util și, uneori, chiar
necesar.

Mobilarea și utilarea salonului de înfrumusețare

Dupa ce locatia este aranjata trebuie sa inceapa procedura de mobilare. Pentru asta trebuie luat in calcul ca in fiecare punct de lucru trebuie sa existe mobilier dedicat.
1. Pentru zona de coafor: trebuie sa existe minim un scaun de specialitate, oglinda, ucenic si scaun rotativ pentru hairstylist, o mica etajera pentru produsele de styling. De asemenea este nevoie de uscator de par, climazon etc.
2. Pentru zona de SPA va trebui minim o scafa, un dulap care deserveste prosoapelor si produselor de ingrijire a parului (sampon, masca, tratamente etc).
3. Manichiura/Pedichiura: scaun de specialitate, dulap pentru produse de specialitate si dezinfectanti, masa, pupinel pentru sterilizare etc.
4. Cosmetica: masa pentru tratament, ucenic pentru cosmetician, dulap pentru produse de specialitate, vaporizator, incalzitor de ceara etc.
5. Zona tehnica – masina de spalat rufe (pentru prosoape), masina de uscat rufe (pentru prosoape), dulap cu produse de intretinere a curateniei etc.
6. Zona de asteptare/ receptie – pupitru de receptie, PC, casa de marcat, scaun receptie, cateva scaune de asteptare si o masa.
Toate aceste produse de mai sus pot ajunge pana la o valoare de 60.000 lei, dar le poti achizitiona de la diverse firme de specialitate in rate lunare. De asemenea pentru inceput poti achiziona doar strictul necesar.

Produsele consumabile și procurarea lor

Ca afacerea sa poata demara trebuie sa ti cont si de necesitatea produselor consumabile minime de care orice salon are nevoie pentru a functiona.
• Pentru zona de coafor este nevoie de achizitionarea produselor de vopsit precum vopsea permanenta si semipermanenta, decolorant, oxidanti, produse de styling, pelerine de vopsit, pelerine de tuns, piepteni, bigudiuri agrafe, etc.
• Pentru zona de SPA – prosoape, sampoane, masti, tratamente pentru par.
• Pentru Cosmetica – produse de unica folosinta precum papuci etc, ceara depilatoare, benzi pentru ceara, tratamente faciale, produse de make-up, prosoape.
• Pentru Manichiura Pedichiura – truse, suporti pentru sterilizat, benzi de sterilizare, pungi de sterilizare, dezinfectanti profesionisti ultra rapizi, lacuri de unghii, dizolvant de lac de unghii, prosoape, papusi de unica folosinta, etc.
• Pentru zona de receptie – soft de contabilitate si plata, soft de programare etc.
De asemenea, acestea pot aduce un cost aproximativ de 6.000 lei. Avantajul este ca sunt livrate de distribuitori din domeniu si pot avea plata cu factura la termen sau chiar in rate. Practic ei iti pun la dispozitie pentru inceput ce ai nevoie si vor colecta plata dupa 20 de zile, sau la o perioada stabilita de comun acord.

Daca toate punctele de mai sus au fost atinse poti sa te indrepti catre ultimile autorizatii care iti permit demararea proiectului.
In acest punct poti deja sa faci o analiza de risc la securitate fizica – conform Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, astfel vei putea subcontracta o firma de specialitate.
Costul unui abonament poate fi de 1.500 lei/luna.
Daca te hotarasti sa functionei ca PFA trebuie sa soliciti primariei de care aparti Acordul de functionare.
Contractarea unei banci pentru asigurarea POS-ului, pentru incasarea contravalorilor serviciilor cu cardul.
Si nu in ultimul rand sa mergi sa fiscalizezi casa de marcat. Acest lucru presupune adaptarea casei de marcat in conformitate cu legislatia in vigoare.

Angajarea personalului

Personalul pe care doresti sa il angajezi trebuie sa aiba neaparat cursuri acreditate de calificare in domeniu. Doar asa vei putea avea siguranta ca acele persoane au cunostintele necesare pentru a-si face meseria.
Ai mare grija ca diplomele pe care le prezinta la angajare sa fie intr-adevar acreditate. Este posibil ca, cei care fac un curs neacreditat, sa nu aiba toate cunostintele de baza necesare. Astfel, risti sa strici reputia salonului inca de la deschidere.
Iata ce cursuri trebuie sa aiba cei pe care ii angajezi:

  • pentru coafura – curs acreditat hairstyle,
  • pentru frizerie – curs acreditat frizerie,
  • pentru cosmetica – curs acreditat cosmetica,
  • pentru manichiura / pedichiura – curs acreditat manichiura / pedichiura.

Nu poți angaja oameni fără calificare, chiar daca acestia se afla in curs de formare profesională. Pe cei din urma poti cel mult sa ii angajezi ca ucenici. Incearca sa alternezi personal cu vechime in domeniu cu personal aflat la inceput de drum.

Cât costă să deschizi un salon de înfrumusețare?

La final, sa recapitulam toate costurile necesare deschiderii unui salon de infrumusetare (costurile pot varia in functie de locatie si marimea spatiului):

• infiintare SRL sau PFA – aproximativ 1.000 lei
• curs de igiena – 200 lei
• dosar DSP – 250 lei
• chirie (3 luni) – aproximativ 17.000 lei
• renovare si utilare salon – aproximativ 60.000 lei
• consumabile – 6.000 lei
• paza – 1.500 lei / luna

La acestea se vor adauga si costurile de promovare dar si cele salariale. Pentru promovare, poti avea un buget flexibil, in functie de posibilitati.
Salariile vor varia in functie de experienta fiecarui angajat. Acestea pot porni de la 2.550 (salariul minim brut) si pot ajunge, de regula, pana la 9.000 (pentru un salariu net de 5.000) in cazul angajatilor cu experienta.

In concluzie din forma detaliata de mai sus trebuie retinut ce acte sunt necesare pentru deschiderea unui salon de infrumusetare si autorizatiile pentru salonul de infrumusetare:
• Cerificat Constatator de la Registrul Comertului
• Certificarii in conformitate cu normele de igiena si sanatate publica, emis de DSP
• Analiza de risc la securitate fizică – conform Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor
• Acordul de functionare din partea primariei
• Fiscalizarea casei de marcat, la ANAF
Toate acestea se pot obtine daca aveti un plan de afaceri foarte bine structurat si realizat. Astfel veti putea avea, inca de la inceput, o viziune exacta atat a cheltuielilor cat si a veniturilor structurate anual sau chiar trimestrial.
In ceea ce priveste costurile, acestea se ridica la aproximativ 86.000 lei. Suma cuprinde costurile de infiintare a firmei, chiria pe 3 luni, amenajarea si aprovizionarea salonului plus un contract de paza. Nu sunt incluse si salariile angajatilor.

Comments